Zimą łatwiej o nadwagę

nadwaga zimąMiesiące zimowe to okres zmniejszonej aktywności fizycznej, co sprzyja problemom z utrzymaniem linii. Długie zimowe wieczory zniechęcają do przebywania na świeżym powietrzu, a niskie temperatury zachęcają do delektowania się ciepłymi i kalorycznymi potrawami.

Organizm człowieka jest tak skonstruowany, że zima robi wszystko, aby przybrać na wadze, a wiosna bardzo łatwo pozbywa się nadmiaru kilogramów. Dlatego w zasadzie zima nie sprzyja odchudzaniu.

Co powoduje, ze zimą tyjemy łatwiej?

  1. Mamy dużo wolnego czasu wieczorem, pogoda nie zachęca do spacerów, więc najchętniej zasiadamy w fotelu przed telewizorem, komputerem albo z książką. Wszystkie te formy odpoczynku powodują, iż chętnie sięgamy po przekąski, zwłaszcza tłuste i słodkie
  2. Zimą mamy większe tendencje do odkładania się tkanki tłuszczowej i powstawania nadwagi. Nawet osoby szczupłe mogą zima przytyć kilka kilogramów, które łatwo zrzuca wraz z nadejściem wiosny
  3. Zimą nosimy ciepłe, dość obszerne ubrania, maskujące zazwyczaj sylwetkę, co powoduje, iż tracimy czujność i możemy zjadać więcej
  4. Zimowa aura nie dostarcza zbyt wiele słońca, wobec czego, wraz z niedoborem światła, mamy tendencje do popadania w zły nastrój, chandrę, a nawet depresję – wszystkie te stany psychiczne są doskonałą pożywką do objadania się, a tu już prosta droga do dorobienia się nadwagi
  5. Zima tracimy dużo ciepła na ogrzanie organizmu, zwłaszcza w większe mrozy. Nasz organizm zaś jest tak zaprogramowany, że zabezpiecza się przed sytuacją, aby tej energii mogło mu zabraknąć i magazynuje energię w postaci tkanki tłuszczowej

Co można zrobić, aby nie dopuścić do powstania nadwagi zimą?

  1. Postarajmy się jak najwięcej czasu spędzać na powietrzu – korzystajmy z dobrodziejstw zimy i uprawiajmy sporty zimowe
  2. Długie zimowe wieczory wykorzystujmy raczej na spotkania z przyjaciółmi (na takich spotkaniach mimo wszystko zjemy mniej niż samotnie siedząc przed telewizorem) lub na wypady do kina
  3. Spacerujmy, nawet wówczas, kiedy mróz zniechęca do wyjścia na dwór, pomyślmy o tym, ile korzyści przyniesie taki spacer naszej sylwetce
  4. Zapiszmy się na siłownie lub aerobik, zorganizujmy czas wolny w sposób możliwie aktywny
  5. Kupujmy dopasowane ubrania i nośmy je nawet zimą- zniechęci to nas skutecznie do zimowego podjadania.

Comments are closed.